2017. július 21., péntek

Nepočuje, ale pretekajú v písaní na klávesnici. Hendikep mi pomáha, tvrdí

Ticho, súťažné atmosféra vo vzduchu a cvakanie. Štrnásť párov rúk na štrnástich klávesniciach. Štrnásť súťažiacich zo všetkých krajov Českej republiky, ktorí sa prebojovali na mládežnícku olympiádu do Plzne, sedí v učebni plzenskej strednej školy a bojujú o medaily v jednej z dvoch nešportových olympijských disciplín. Medzi nimi je aj študent druhého ročníka obchodnej akadémie v Přerove, ktorý je prakticky hluchý.

"Keď k nám Patrik nastúpil, pri prvej hodine som si ho v učebni v 1. B ani nevšimla. Potom som bola zvedavá, ako sa s mojimi príkazmi a s programom ZAV (počítačom riadená výučba písania na klávesnici pozn. Red.) Popasuje.Po dvoch mesiacoch mi bolo jasné, že mám v triede talentovaného pisára, "hovorí učiteľka špeciálne m etódy písania na klávesnici Eva Strelecká.

Talentovaného žurnalistov práce na počítači nikdy špeciálne nebavila a písať všetkými desiatimi sa spočiatku skôr obával. "Od šiestich rokov, čo som sa prvýkrát posadil k počítaču, až do pätnástich, kedy som nastúpil na obchodku, som písal do klávesnice ukazovákmi. Pri príchode na strednú školu som sa obával, že práve naučiť sa písať všetkými desiatimi bude najväčší problém, "opisuje Pluhař.

Už v marci minulého roka absolvoval šestnásťročný študent prvý krajskú súťaž v Mohelnici, vďaka talentu sa jej vôbec prvýkrát sa zúčastnil ako žiak prvého ročníka přerovskej strednej školy.Odvtedy obišiel súťaží niekoľko, za najväčší doterajší skúsenosť považuje majstrovstvá Slovenskej republiky v Košiciach a celorepublikovou súťaž v Přerove, kde v konkurencii šesťdesiatich pretekárov skončil na siedmom mieste.

Hoci pí sanie na klávesnici patrí na plzenskej olympiáde medzi nesúťažná disciplíny, Patrik Pluhař ju vníma ako rýdzo športový. "Po výkone som zadýchaný, je to tiež veľmi psychicky náročné a prakticky neustále pociťujem stres," hovorí.

Ako správny športovec musí mať aj vlastné športové náčinie, v tomto prípade klávesnici, na ktoré je zvyknutý mať "svoje "podlhovasté tlačidlo Shift.Pri písaní má podľa svojich slov najväčšie ťažkosti s písaním dlhého Á, ktoré často zamieňa za Í. "Náročné je taky Z," dopĺňa.

Recept na úspech je v hlave

< p> Obligátne výkon Patrika Pluhar je podľa jeho trénermi 400 úderov na klávesnici za jednu minútu, osobné Patrikov rekord zatiaľ činí 440 úderov. Hlavné recept na dobrý výkon spočíva podľa neho vedľa natrénovaných hodín najmä v hlave.

"Sám som spočiatku príliš netrénov al. Rýchlo som si ale zapamätal, kde je ktoré písmeno a nemusel sa na klávesnici vôbec pozerať. Je dôležité veriť si, že nerobím chyby, veľkú úlohu hrá tiež psychika a pokoj, "hovorí Patrik Pluhař.Počet odtrénovaných hodín nedokáže presne určiť, trénuje prakticky neustále pri akejkoľvek práci na počítači, vrátane užívania sociálnych sietí.

Úspešného výsledku dokáže podľa seba lepšie docieliť, keď vie, o čom píše, akú tému textu usporiadatelia súťaží zvolí.

"Málokedy si presne vybavím, o čom som ešte pred pár minútami písal. Dnes som písal text o ekologických vplyvoch a ďalšie dve témy boli politická a ekonomická. Keď píšem o tom, čo ma zaujíma, mám ďaleko viac úderov, než pri texte, ktorý ma nebaví, "hovorí.

sluchové vadu, ktorá ho v bežnom živote limituje, dokáže pri písaní na klávesnici využiť ako výhodu . "Ďaleko menej ma rozrušujú okolité vplyv y. Ostatní súťažiaci si pri písaní nasadzujú slúchadlá, ja nemusím.Dokážem sa pri práci baviť s ostatnými ľuďmi, zvládam sledovať, kde sa čo deje, "hovorí. Písaním by sa raz chcel tiež živiť, jeho snom je stať sa spisovateľom. "Zatiaľ si občas píšem vlastné príbehy. Po obchodnej akadémii by som chcel ísť študovať žurnalistiku, "hovorí.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése